vineri, 16 decembrie 2011

FIGURINE DIN TURTA DULCE



FIGURINE DIN TURTA DULCE
Reteta pentru Florica de la primarie.
Unul dintre cele mai bune dulciuri ale copilariei mele este turta dulce, de Craciun mama mea facea mai multe tavi de turta dulce si le punea in cutii ambalate bine sa se fragezeasca pana de sarbatori, dar de multe ori spre disperarea mamei mele, fratele meu "le fragezea"  pe toate imediat ce le gasea, nu mai apucau sarbatorile, oriunde "le punea bine" sa nu le gaseasca fratele meu, el le mirosea locul bine ascuns si facea un mare prapad lasand cutiile goale, mama le facea sa avem ce sa rontzaim in lungile seri de iarna adevarata, cu zapada cat casa care scartzaia sub picior, cu sloiuri care atarnau de casa si pe care le foloseam in loc de sabii sa ne batem, asa cum citeam in cartile cu muschetari, noroc ca se rupeau repede ca altfel cine stie ce nazbatii mai faceam cu ele. 
Turta o mancam langa o cana de ceai fierbinte, (ceai negru, rusesc, aromat,  in care daca eram cuminti mai punea cateva picaturi de esentza de rom si mirosea asa de bine toata casa) pe langa cornuletele fragede cu nuca, linzerul cu gem de caise de casa, haioș o delicatesa ungureasca de pe la noi din Ardeal, un foetaj  delicat si delicios, cu milioane de foitze  cu magiun  de prune, bun si  gros, facut de casa, intr-un cazan enorm, la noi  in curte, unde trebuia sa amestec cu un linguroi enorm sa nu se prinda, sa nu se afume cumva, ca era vai de pielicica  mea.
O bunatate ce nu am mai mancat demult.

Dar sa revenim la reteta, din pacate nu am reteta mamei, nu am salvat-o am crezut ca va trai vesnic si o se ne faca ea in fiecare an.
Am vazut multe retete aceasta am gasit-o AICI reteta care mi se pare cea mai apropiata de cea din copilarie.
Ingrediente :
-  500 gr de faina
-  250 ml de miere
-  100 gr de zahar
-  1 linguritza de bicarbonat
-  100 gr de unt
-  1 ou + un galbenus pentru uns
-  2/3 linguri de apa  
-  1 lingurita  amestec de condimente pentru turta dulce
   (dar se poate face si un  amestec acasa din condimentele
preferate , scortisoara, ghimbir,nucsoara, sau ce mai dorim).

Pentru decor :
- un albus
- 150 gr de zahar praf
- 1 lingurita de suc de lamaie
Se amesteca faina cu zaharul, cu bicarbonatul,
condimentele. Mierea incalzita se amesteca cu untul si se adauga la faina , punem oul si apa si o amestecam, eu am amestecat cu o lingura de lemn, aluatul  este  foarte moale si lipicios. Se pune intr-o punga si se pune la rece in frigider pana a doua zi.
Se pune pe o planseta si se intinde o foaie de 3 - 4 mm se  decupeaza cu formele dorite.
Aluatul se imparte in doua parti si partea cu care nu lucram o tinem la rece, resturile care raman dupa decupat se omogenizeaza si se intinde o foaie noua si se decupeaza.
In tava tapetata cu hartie de copt se aseaza figurinele si se ung cu galbenus,

 se coc la 180 de grade cam 10-15  minute, depinde de grosimea lor, atentie sa nu le ardeti,  eu pe primele le-am "bronzat"
bine de tot, preocupata de fome si imbatata de arome  am uitat de minutele indicate in reteta, acelea o sa le agat in brad dupa ce le decorez.
Pentru glazura batem albusul si treptat adaugam zaharul praf iar la sfarsit adaugam lamaia.
Se pune in pos sau intr-o punga pe care o taiem la varf si se decoreaza dupa inspiratie si gust.
Eu inca nu le-am decorat inca dupa ce le decorez am sa le postez cu noua hainutza.
Am facut unele si pentru agatat in bradul anului 2011.

6 comentarii:

Liza spunea...

Örülök, hogy a mi receptünket választottad, nagyon szépek lettek a mézes figuráid!:) BOLDOG KARÁCSONYT KÍVÁNOK!

mandala spunea...

Liza, koszonom szepen a jo kivansagokat es a jo es finom receptet!

Tudor Elena Cristina.... spunea...

Arunca mi si mie cateva ca tare mult imi plaaac!!!!Spor la treaba .....pupici

mandala spunea...

Tudor Elena Cristina, si mie imi plac tare mult!

dia spunea...

si eu sunt fan turta dulce!cred ca se vede si la mine "acasa":))

mandala spunea...

adnia,se vede!